De jongeren staan klaar!

We zijn nog niet klaar met ons beleid

Onderstaand artikel verscheen op 5 augustus op de website van het Nieuwsblad. U kunt het artikel ook lezen op de website van het Nieuwsblad. Dit kan u door hier te klikken. 

       

Moorslede
- Andries Sioen (26) staat op veertien oktober op de lijst bij Groep
A. Hij studeerde eerst vier jaar publiek management en daarna nog een
master in politieke wetenschappen. Sioen was al lang geïnteresseerd
in politiek, maar besloot om te wachten tot na zijn studies om in de
politiek te stappen.

Bent u meteen in de politiek
gestapt in Moorslede?

Sioen: ‘Neen. Ik
heb mij eerst geëngageerd samen met wat enthousiastelingen in Jong
CD&V, regio Roeselare – Tielt. De groep stond op dat moment op
non-actief. Het was een generatie die toen 30 of 32 was. De opvolging
stond niet meteen klaar en dan is dat wat gesluimerd. Onder
initiatief van onder andere Frederic Claerhout hebben we Jong CD&V
opnieuw leven ingeblazen. Drie jaar geleden, ben ik dan via Sigrid
Verhaeghe in Groep A van Moorslede terecht gekomen. Groep A heeft me
dan snel betrokken bij de groepsvergaderingen. Dus de logische stap
is nu dat ik mijn engagement verder zet en deelneem aan de
verkiezingen.’

Eigen programmapunten
Wat
zijn de voordelen om op zo’n jonge leeftijd op de lijst te
staan?
Sioen:
‘Er zijn niet echt voordelen. Het zorgt
wel voor een frissere kijk, je kijkt duurzamer, meer vooruit. Kortom
je kijkt anders naar dingen. De behoeftes van iemand die net op de
arbeidsmarkt terecht komt, is anders dan die van jonge gezinnen of
gepensioneerden. Het voordeel als jongere is wel dat je veel leert
van oudere. Je kan een nieuwe drive steken in verschillende zaken.
Als jongere laat je jou ook niet snel doen, je wil je idealen
nastreven. Ik probeer mijn inbreng en visie door een jeugdige kijk te
benaderen, maar ik probeer zeker geen burgers van een andere leeftijd
uit het oog te verliezen.’

Wat zijn uw persoonlijke
standpunten?
Sioen:
‘Mijn stokpaardjes? De digitale
overheid, e-governement. Een systeem waarbij de burgers 24 uur op 24
bij de gemeente terecht kunnen. Als iemand naar de gemeente moet om
zich in te schrijven voor iets, zou dat dan online kunnen gebeuren.
Voor jonge gezinnen vind ik het ook belangrijk dat er genoeg opvang
is en daarin moet de gemeente hen blijven helpen. Het is ook
belangrijk dat jongeren een betaalbare woning kunnen vinden. Daarbij
zou de gemeente hen moeten helpen aan de hand van renovatiesubsidies
of eventueel premies. Ook de mobiliteit is een van mijn stokpaardjes.
Fietspaden die twaalf jaar geleden vernieuwd zijn, moeten we nu terug
vernieuwen. Het is ook van belang dat we mantelzorgers als gemeente
blijven stimuleren. Met kleine beetjes kunnen we in heel veel zaken
invloed hebben.’

Wat is uw kijk op de
politiek in Groot-Moorslede?
Sioen:
‘Ik kijk positief
terug naar de uitbreiding van de sporthal, ook de wegen en de
fietspaden zijn verbeterd en er zijn ook meer serviceflats. Ik heb
geleerd dat je niet alles kan realiseren. Je moet prioriteiten stellen, wat nodig
is moet, maar je kan niet iedere weg vernieuwen. Iedere cent die de
gemeente heeft, moet ingezet worden om een beleid te voeren. De
investeringen moeten ook altijd op lange termijn gepland worden. Nu
moeten we de basis leggen voor zaken die we pas binnen een jaar
kunnen realiseren. We mogen zeker niet stilstaan. We moeten werken
aan het duurzaam denken. Ik denk dat we nu goed bezig zijn, op
structureel en op duurzaam gebied.’

 

Belangen
Wat
hoopt u voor uzelf te bereiken na de verkiezingen?
Sioen:
‘Ik
vind het altijd moeilijk hierop te antwoorden. Ik stel altijd het
partijbelang voorop. Voor mezelf hoop ik op een zo goed mogelijke
score. Ik hoop ook dat ik de mensen kan overtuigen van mijn visie en
beleid die ik met de groep wil voeren. Algemeen zou ik graag hebben
dat meer jongeren de weg vinden naar de politiek.’

Probeert u dan jongeren
te overtuigen of te stimuleren?
Sioen:
‘Ja. Maar veel
jongeren hebben geen ‘waw-gevoel’ als het gaat over politiek.
Vele interesseren er zich ook niet in of ze willen zich niet
engageren. Als er jongere bijkomt bij een partij is dat een succes
voor iedere partij.’

Campagne

Wat willen jullie als partij
bereiken?
Sioen:
‘Ik hoop dat we nog verder kunnen
doen. Dat we kunnen tonen aan de mensen dat we nog niet klaar zijn en
ons beleid verder kunnen zetten. De zaken die we gerealiseerd hebben,
hopen we dan ook verder te kunnen zetten. Onder andere de
dorpskernvernieuwing mogen we hopelijk verder realiseren. Dat is een
punt die toch sterk binnen onze groep naar voor zal komen.’

Hoe ziet uw weg naar veertien
oktober eruit?
Sioen:
‘Ik probeer zoveel mogelijk mijn
website aan de burgers bekend te maken. Onder andere met Jong CD&V
hebben we 1000 postkaarten verstuurd, dat was de actie ‘We have a
dream’. Daarop konden de burgers hun dromen over de gemeente
schrijven. Via de postkaarten heb ik dan ook mijn website bekend
gemaakt. Ook de huis-aan-huis bezoeken is een belangrijk onderdeel
van onze campagne. Op die manier kan je jou persoonlijk voorstellen.
Socio-media zal voor een stuk een rol spelen, maar het zal geen
cruciale factor zijn. Je kan daarmee niet iedereen bereiken. Je
bekendmaken is niet iets wat je nu doet, je kan dat niet in twee
maanden. Dat is een proces van jaren en van maanden. Met Groep A
voeren wij ook geen individuele campagne. Wij willen als een groep
naar buiten komen.’
 

(Annelies Foré)